fredag, juni 29, 2007

Jag harvar mig fram

För nästan exakt ett år sen startade jag denna blogg. Mitt första inlägg handlade om att jag skulle gå på semester. Betald semester.

Idag ska jag gå på semester. Fast ändå inte. Återigen är jag tillbaka i sommarjobbarsvängen. Kanske trodde jag att när jag en gång hade fått en riktig och betald semester att det alltid skulle vara så i framtiden. Kanske trodde jag att det skulle leda till en lång framtid av betalda slappa dagar på sommaren.

Men nu blir det inte så. Slutar på ena jobbet idag och går direkt in i nästa på måndag. Om en månad får jag två veckors obetald semester innan jag fortsätter jobba igen.

En kollega sa alldeles nyss till mig att jag "harvar mig fram". Hon ville säga det på ett positivt sätt, men hon hittade inget ord för det.

Betyder det att det inte finns något positivt ord för mitt sätt att arbeta? Att jag hoppar mellan saker? Att jag gör flera saker samtidigt? Att jag lever mitt arbetsliv i projektform?

Jag googlar "harva sig fram" och det blir massor med träffar, men bara dåliga.

Och just nu känns det ruttet att jag inte får nån betald semester. Men å andra sidan kan jag ta ledigt när jag vill. Jag kan ta sovmorgon när jag vill. Jag kan vara bakfull när jag vill. Jag kan sticka på semester när jag vill. Jag kan dra från jobbet när jag vill. Jag kan göra va fan jag vill.

Jag ska alltid harva mig fram.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att du harvar dig fram, du testar en massa coola saker och vågar en massa som medelsvennen knappt skulle våga drömma om. Du är en tuff brud! (i lyxförpackning)Puss min sköna böna!

Anonym sa...

inte så jävla volvo och villa, hjärtat